O “Φιλαθλητικός” υπερήφανος υποστηρικτής των εκδηλώσεων του ΕΚΠΑ

O Σύλλογός μας, υπερήφανος υποστηρικτής του 2ο Webinar του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με θέμα «Κινητικός Πολιτισμός Αθλητισμός και Ελληνικότητα». Η δράση, που ήταν αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση 1821-2021, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2021 από 18:00 ως 20:30. Διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του εργαστηρίου κοινωνιολογίας του ΣΕΦΑΑ/ΕΚΠΑ και μπορείτε να την παρακολουθήσετε από το κανάλι YouTube του ΕΚΠΑ στον παρακάτω σύνδεσμο: https://youtu.be/54LEIAaPEg4

“Σε αυτή την πρωτόγνωρη και αβέβαιη χρονική περίοδο που διανύουμε και που δοκιμάζονται όλοι οι κλάδοι της οικονομίας και της κοινωνίας και δη αυτός της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού, είναι εξαιρετικά σημαντική, ίσως περισσότερο από ποτέ, η ανάληψη δράσεων στήριξης της εθνικής και κοινωνικής συνοχής. Δράσεων που βάζουν το δικό τους λιθαράκι στην ανάδειξη της εθνικής αθλητικής μας κουλτούρας στο πέρασμα των αιώνων και την ιστορική μας πορεία. Εκ μέρους του ΔΣ του Φιλαθλητικού Α.Σ., ευχαριστώ για την ευκαιρία να είμαστε μέρος αυτής της προσπάθειας.” δήλωσε η Πρόεδρός μας κ. Βούλα Ζυγούρη στο πλαίσιο της εκδήλωσης.

Εισηγητές ήταν οι Αναπληρωτές καθηγητές Δρ. Ειρήνη Καμπερίδoυ, Δρ. Μαρία Κουτσούμπα και Δρ. Νίκος Πατσαντάρας οι οποίοι ανέλυσαν θέματα που σχετίζονταν με την κίνηση, την φυσική δραστηριότητα και την εθνική μας συνείδηση.

Την εκδήλωση άνοιξε ο Δρ. Νίκος Πατσαντάρας με το θέμα: “Διαχρονικά νοήματα ηρωικών πράξεων: Μπορεί να θεωρηθεί ένα αθλητικό επίτευγμα ηρωική πράξη;” ανέπτυξε τον συλλογισμό ότι την εθνική μας συλλογική ταυτότητα (το «εμείς ως έλληνες») την αντιλαμβανόμαστε και την συγκροτούμε και αντλούμε την δυναμική της από την ιστορία, τους μύθους και την παράδοση του έθνους μας.

Κατ’ επέκταση, τα επιτεύγματα των Εθνικών Ομάδων μας ενεργοποιούν από το υποσυνείδητο τον συνειρμό ότι οι σύγχρονοι έλληνες όπως οι αρχαίοι πρόγονοί τους είναι οι μόνοι ικανοί να πραγματοποιήσουν το αδύνατο. Η αθλητική επιτυχία μετασχηματίζει αυτή την «φαντασίωση» σε βιωμένη κοινωνική πραγματικότητα δρώντας ως «ηρωική» πράξη.

Στην συνέχεια η Δρ Καμπερίδου παρουσίασε τον κινητικό πολιτισμό των Ελλήνων στο πλαίσιο των αντιλήψεων των Οθωμανών τούρκων για την σωματική δραστηριότητα, την εκγύμναση και το χορό κατά τον 17ο, 18ο και 19ο αιώνα αναπτύσσοντας το θέμα: “Η εκγύμναση, ο χορός και το βάδισμα σύμβολα κοινωνικής κατωτερότητας στην Οθωμανική αυτοκρατορία”.

Χρησιμοποιώντας πρωτότυπο αρχειακό υλικό (όπως ταξιδιωτικά χρονικά, άρθρα, περιγραφές, επιστολές και βιβλία) δυτικών περιηγητριών της εποχής από όλο το φάσμα της κοινωνικής διαστρωμάτωσης μας μετέφερε σε μια κοινωνία χωρίς κινητικό πολιτισμό και κινητική κουλτούρα όπως αυτή γίνεται αντιληπτή στη δύση.

Η μαλθακότητα, η απραξία, ακινησία, η νωθρότητα και ιδιαίτερα η παχυσαρκία θεωρούνταν κοινωνικά προνόμια και αποτελούσαν στοιχεία προσδιορισμού της κοινωνικής θέσης επί τουρκοκρατίας. Η σωματική δραστηριότητα – ακόμα και η πιο απλή κίνηση όπως το βάδισμα – αποτελούσαν συνήθειες που χαρακτήριζαν τις μη προνομιούχες κοινωνικές τάξεις των Οθωμανών τούρκων.  Η σωματική εκγύμναση, η φυσική δραστηριότητα – ακόμα και η καλλιτεχνική έκφραση όπως ο χορός, το τραγούδι ή εκμάθηση μουσικών οργάνων – ήταν όλα σύμβολα κοινωνικής κατωτερότητας και ήταν αρμοδιότητες, καθήκοντα και υποχρεώσεις των εξισλαμισμένων σκλάβων ή των υποτελών λαών όπως των Ελλήνων, των Αρμενίων και άλλων οι οποίοι αποκαλούνταν “άπιστοι”.

Τέλος, η Δρ Μαρία Κουτσούμπα με το θέμα: “Από την ιστορία του χορού στην Ιστορία του τόπου: Ο λόγος για τον «πανελλήνιο», «ανδρικό» χορό Τσάμικο”, προσδιόρισε τον κεντρικό ρόλο του Τσάμικου στην διαδικασία «εθνοκατασκευής» στην Ελλάδα όπου μεταξύ άλλων χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον ως εθνικό σύμβολο ανδρείας και θάρρους. Ο χορός αυτός μετατράπηκε και εξακολουθεί να γίνεται αντιληπτός ως σύμβολο διαμόρφωσης της συλλογικής εθνικής μας συνείδησης και ως μέσω για την ενίσχυση της ελληνικής κοινωνικής συνοχής.

Σε αυτό το πλαίσιο του αποδόθηκαν ιδιότητες και χαρακτηριστικά (όπως: «πανελλήνιος» και «ανδρικός») που δεν διαθέτει αποκλειστικά αφού ουσιαστικά αντανακλά τα εθνογραφικά δεδομένα μόνο της Πίνδου και της ορεινής Πελοποννήσου ενώ χορεύεται και από τις γυναίκες.

Μετά το πέρας των εισηγήσεων και την απάντηση των ερωτήσεων απαντήθηκαν το webinar έκλεισε ο διευθυντής του τομέα θεωρητικών σπουδών Δρ Πατσαντάρας συγχαίροντας τους εισηγητές για τις παρουσιάσει τους και το εργαστήριο της κοινωνιολογίας για την πολύ επιτυχημένη πρωτοβουλία της διοργάνωσης και ευχαριστώντας όλους τους φορείς για την υποστήριξή τους.

Top